گونه های طنز تمثیلی در حدیقه سنایی
نویسندگان
چکیده مقاله:
در ادبیات عرفانی زبان تمثیل یکی از محوریترین راهها برای بیان مقصود است و پرداختن به داستانها و روایات ملموس با زندگی اجتماعی انسانها، فهم زبان عرفانی را آسانتر میکند. سنایی را میتوان نخستین شاعری دانست که در قالب مثنوی، طنز را به خدمت عرفان گرفته و آموزههای عرفانی و اخلاقی را با چندین شگرد طنز درآمیخته است و در حکایات و جز آن به کار بسته است. بنابراین طنز صوفیانه سنایی، بیشتر جنبه تمثیلی و روایی دارد. بر اساس مطالعه پیشرو میتوان گفت که طنز در زبان سنایی شیوهای برجسته در بیان است که به شکلی گسترده و در اشکال مختلفی به کار گرفته شده است. در این پژوهش تحلیلی توصیفی بعد از پرداختن به طنز تمثیلی، نمونههای مختلف طنز تمثیلی در اشعار سنایی بررسی شده و به دست آمد که عناوین طنزهای تمثیلی سنایی - که بیشتر از نوع روایی و حکایتی هستند- از لحاظ محتوایی، شامل طنز تمثیلی اجتماعی، اخلاقی، دینی و صوفیانهاند و قهرمان حکایات وی را، هر دو شخصیت انسانی و حیوانی تشکیل میدهند.
منابع مشابه
بررسی حکایات طنزآمیز حدیقه سنایی با نگاهی بهسه نظریه درباب طنز
در فایل اصل مقاله موجود است.
متن کاملجنبههای تعلیمی مثنوی حدیقه سنایی
عرفان همواره در رونق و شکوفایی ادبیات تعلیمی نقشی اساسی داشته است. فرهنگ کنارهگیری از دنیا، توجه به ناپایداری و گذرا بودن دنیا و شادی و غمهای آن، دوری از رذائل اخلاقی و پرداختن به فضائل از جمله مسائل مشترک عرفان و ادبیات تعلیمی است. مثنوی حدیقة الحقیقه نخستین منظومة عرفانی است که با هدف تعلیم مباحث عرفانی، دینی و اخلاقی سروده شده است و سنایی اولین شاعری است که از حکایت و تمثیل برای تعلیم مسا...
متن کاملبررسی رمز و نماد در حدیقه سنایی
بیشک برای دریافت حقیقت هر اثری، دانستن و دریافت روش شاعر یا نویسندهی آن در هر عصر و دورهای لازم و ضروری است. از این میان آثار عرفانی و صوفیانه ضمن اینکه از این قاعده مستثنی نیستند بلکه بیشتر به روش شناسایی نیاز دارند.یکی از مباحث عمده در آثار عرفانی و صوفیانه مبحث رمز (سمبل) و یا نماد و شناخت دقیق و همهجانبهی آن میباشد. شعرا و عرفای ایرانی با بهرهگیری از رمز و زبان سمبلیک موفق به خلق آث...
متن کاملجایگاه علم و دانش در حدیقه سنایی
پیامبر بزرگوار اسلام می فرماید : اطلبوا العلم من المهد الی اللّحد، یا اطلبوا العلم ولوالصین .حضرت علی خود را بنده کسی می داند که به او کلمه ای بیاموزد و خداوند در قرآن خطاب به رسول گـرامـیخویش می فرماید : قل رب زدنی علماً ( بگو، خدایا بر علمم بیفزا ).نمونه هایی از این دست در آیات، احادیث و سخنان بزرگان دین فراوان دیده می شود که نشان دهنده ارزشو جایگاه علم و دانش و عالمان و دانشمندان در آموزه های ...
متن کاملعنصر شخصیت در حکایتهای حدیقه سنایی
حدیقه الحقیقه و شریعه الطریقه از برجستهترین و تأثیرگذارترین مثنویهای عرفانی- تعلیمی ادب پارسی و مهمترین اثر ابوالمجد مجدود بن آدم سنایی غزنوی (6 هـ. ق) است. سنایی پس از یک دیباچه دراز آهنگ منثور، مطالب و موضوعهای این منظومه را، که تعداد آنها در بیشتر نسخهها به 10000 بیت میرسد، در ده باب گنجانده است و برای بیان روشنتر و استوارتر مقاصد خود، که اغلب، مسائل غامض و بلند عرفانی هستند، از نوع ...
متن کاملجنبههای تعلیمی مثنوی حدیقه سنایی
عرفان همواره در رونق و شکوفایی ادبیات تعلیمی نقشی اساسی داشته است. فرهنگ کنارهگیری از دنیا، توجه به ناپایداری و گذرا بودن دنیا و شادی و غمهای آن، دوری از رذائل اخلاقی و پرداختن به فضائل از جمله مسائل مشترک عرفان و ادبیات تعلیمی است. مثنوی حدیقة الحقیقه نخستین منظومة عرفانی است که با هدف تعلیم مباحث عرفانی، دینی و اخلاقی سروده شده است و سنایی اولین شاعری است که از حکایت و تمثیل برای تعلیم مسا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 11 شماره 41
صفحات 94- 117
تاریخ انتشار 2019-10-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023